Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Moje zpětná vazba nemocnici, ve které jsem se narodila.

Vážený pane Březino, vážený pane Petrželko, obracím se na vás se zpětnou vazbou jako na nynější primáře gynekologicko-porodnického a dětského oddělení nemocnice v Uherském Hradišti, nemocnice, ve které jsem se narodila, a ve které se narodila také moje starší sestra a můj mladší bratr. Budu ráda, pokud vám tato moje zpráva bude positivní inspirací pro vaši činnost poskytovatelů zdravotních služeb, zejména k tomu, aby se každé ženě dostalo podpory porodit co nejlépe a každému dítěti podpory využívat uzdravující mateřskou náruč co nejvíce.

Narodila jsem se v roce 1969, necelý rok a půl po narození a úmrtí mé starší sestry.

Vzhledem k tomu, že události týkající se narození a úmrtí mé starší sestry měly zásadní vliv na rodičovské kompetence mé matky, tedy i na formování mého života, rozepíšu se o nich podrobněji.

O existenci své starší sestry jsem se dozvěděla náhodou ve školním věku, když jsem našla její rodný a úmrtní list s diagnózou nitrolební krvácení. Moje matka mi řekla, že měla těžký porod, při kterém došlo k poranění mozku její starší dcery a následnému nitrolebnímu krvácení, které bylo i příčinou úmrtí. Od vedoucího lékaře porodníka se jí dostalo informace, že měla těžký porod a mělo být využito možnosti císařského řezu. Od ošetřujícího dětského lékaře se jí dostalo informace, že by její dcera byla vážně postižená, takže je vlastně dobře, že zemřela a že jako mladá žena si může pořídit další dítě. Více jsem se nedozvěděla. Dalších třicet let jsem žila v tomto přesvědčení. Během tohoto období jsem i já několikrát otěhotněla a porodila. S každým mým dítětem jsem si stále více uvědomovala, jak automaticky předávám mé vlastní kompetence do rukou někoho jiného, jak je pro mne těžké důvěřovat sobě a prosazovat samu sebe a názory okolí brát pouze jako poradní hlasy. Rozhodla jsem se ovšem nepředávat tuto svoji závislost mým dětem a vzít si zpět mé vlastní kompetence. Objevování zákonitostí vztahu mezi matkou a jejím dítětem, porodem a jeho podporu se stalo jedním z mých životních naplnění.Toto mé rozhodnutí mělo také positivní vliv na život mé matky.

Asi dva roky před svojí smrtí mi moje matka poprvé dokázala bez návalu  pláče vyprávět o okolnostech narození její první dcery. Vše si i po více než čtyřiceti letech dobře pamatovala. V noci ji odtekla plodová voda, v té době již byla v nemocnici. Poté byla převezena na porodní sál, kde se ošetřující lékařka vyjádřila: "Do vizity to dáme." Moje matka vleže s nohama přivázanýma ve třmenech se stala obětí násilí, při kterém ji byly aplikovány injekce do stehen, použit vakuumextraktor, kdy si vybavuje, že se ošetřující lékařka spletla v nastavení parametrů přístroje, provedena rozsáhlá episiotomie a za využití kleští a Kristellerovy exprese byla její starší dcera vyrvána z jejího těla. Ošetřující lékařce se to skutečně do vizity povedlo. Poté byla od své dcery násilně separována, jak bylo tehdejší rutinní praxí a byla ji nošena pouze jednou za tři hodiny na kojení. Třetí den, když si užívala těchto krásných vzácných chvilek viděla svoji dceru naposledy živou. Omdlela v její náruči a po pár dalších dnech zemřela. Třicet let po narození a úmrtí starší dcery moje matka prodávala v bufetu. Když měla obsloužit jednu zákaznici, udělalo se ji nevolno. Obsloužila ji jako automat a vzala si týden dovolenou. Touto zákaznicí byla ošetřující lékařka, která byla přítomna u porodu její starší dcery. V té době moje matka nechápala, co se to s ní děje. Rozsáhlá fyzická poranění (následky episiotomie, pohmožděná žebra, modřiny) se mé matce časem zhojily, ovšem psychická zranění se stala její noční můrou, pro jejichž úplné zhojení nenašla dostatečnou podporu a která měla také negativní vliv na život celé rodiny.

Pár měsíců před svojí smrtí mi moje matka řekla: "Kdyby po mně nyní chtěla, abych ji obsloužila, řekla bych ji, že ji neobsloužím, protože mi zabila dítě." Cítila jsem v jejím hlase klid, obdivovala jsem ji za to, že mi dokázala po tolika letech vlastního utrpení předat naději, že vždy má význam život prožívat a vlastní zranění si uzdravovat.

Díky tomu, co jsem mohla ve svém životě prožít, jsem objevila důležitou zákonitost zachování a růstu života, zákonitost, která je založena na spolupráci. V případě porodu zejména na spolupráci mezi rodící ženou a jejím rodícím se dítětem, případně za podpory poskytovatelů zdravotních služeb. Spolupráci, kde nemá místo násilí, jehož zdrojem je strach jako důsledek nezhojených zranění a s ním související potřeba kontroly neboli touha po moci.

S úctou a přáním spousty positivní energie do dalších dnů.

 

Ivana Antalová

ivanaantalova.cz

 

matka tří dětí

zakladatelka projektu BabyKlokánci, o.s. Zrnka

spoluautorka knihy "Bonding - porodní radost"

Autor: Ivana Antalová | pondělí 15.9.2014 8:33 | karma článku: 18,44 | přečteno: 1599x
  • Další články autora

Ivana Antalová

Nenuťte ženy rodit doma

Vraťte porody do rukou těhotných žen a porodních asistentek. Věřte, že tím přispějete ke štěstí rodin, k sebevědomí žen jako matek.

31.10.2018 v 23:30 | Karma: 14,12 | Přečteno: 1018x | Diskuse| Občanské aktivity

Ivana Antalová

SpongeBob v ponožkách

Jen tak pro radost :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

5.11.2015 v 11:49 | Karma: 8,75 | Přečteno: 604x | Diskuse| Letní povídka

Ivana Antalová

Porodit s láskou

"Pouze národ dobře informovaných občanů, kteří znají cenu svých práv, nemůže být zotročen. Jenom tam, kde převládne ignorance, vzniká tyranie." Benjamin Franklin

1.8.2015 v 14:55 | Karma: 16,88 | Přečteno: 1710x | Diskuse| Společnost

Ivana Antalová

Milí muži, nenechte si ničit u porodu své ženy

Již delší dobu se mi to honí hlavou. Sakra to fakt těm chlapům nevadí, když se jejich ženy vracejí po porodu z nemocnice tak dorasované? To si raději několik týdnů,  měsíců či dokonce let nezašukají, nechají se bezdůvodně okrádat.

29.7.2014 v 10:00 | Karma: 37,81 | Přečteno: 20552x | Diskuse| Občanské aktivity

Ivana Antalová

Dítě patří k rodičům - norma při poskytování služeb v porodnictví

Setkávám se s tím stále dokolečka. "Řekli mi, že nás na porodním sále nemá kdo hlídat a odnesli ho." "Doporučili mi, abych se vyspala, abych si po porodu odpočinula, že mi ji ráno přinesou, ale stejně jsem nemohla celou noc spát." "Po císařském řezu mi ji nosili jen na kojení, prý se to tak u nich dělá." "Říkali, že ví, že se v zahraničí klokánkuje, i když je dítě ventilované, ale oni to tak prostě nedělají." "Musím vydržet, až bude mít tu správnou váhu, abychom mohli být konečně spolu." Zeptám se: "A co chcete Vy?" Většinou přijdou těkavé pohyby očí, mlčení, po tvářích se začnou kutálet slzy. "Na to se mě ještě nikdo nezeptal." Nabídnu kapesníky.

8.4.2014 v 12:00 | Karma: 22,70 | Přečteno: 2540x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2733x
https://ivanaantalova.wixsite.com/pivilka-ivka

Seznam rubrik