Moje zpětná vazba nemocnici, ve které jsem se narodila.

15. 09. 2014 8:33:37
Vážený pane Březino, vážený pane Petrželko, obracím se na vás se zpětnou vazbou jako na nynější primáře gynekologicko-porodnického a dětského oddělení nemocnice v Uherském Hradišti, nemocnice, ve které jsem se narodila, a ve které se narodila také moje starší sestra a můj mladší bratr. Budu ráda, pokud vám tato moje zpráva bude positivní inspirací pro vaši činnost poskytovatelů zdravotních služeb, zejména k tomu, aby se každé ženě dostalo podpory porodit co nejlépe a každému dítěti podpory využívat uzdravující mateřskou náruč co nejvíce.

Narodila jsem se v roce 1969, necelý rok a půl po narození a úmrtí mé starší sestry.

Vzhledem k tomu, že události týkající se narození a úmrtí mé starší sestry měly zásadní vliv na rodičovské kompetence mé matky, tedy i na formování mého života, rozepíšu se o nich podrobněji.

O existenci své starší sestry jsem se dozvěděla náhodou ve školním věku, když jsem našla její rodný a úmrtní list s diagnózou nitrolební krvácení. Moje matka mi řekla, že měla těžký porod, při kterém došlo k poranění mozku její starší dcery a následnému nitrolebnímu krvácení, které bylo i příčinou úmrtí. Od vedoucího lékaře porodníka se jí dostalo informace, že měla těžký porod a mělo být využito možnosti císařského řezu. Od ošetřujícího dětského lékaře se jí dostalo informace, že by její dcera byla vážně postižená, takže je vlastně dobře, že zemřela a že jako mladá žena si může pořídit další dítě. Více jsem se nedozvěděla. Dalších třicet let jsem žila v tomto přesvědčení. Během tohoto období jsem i já několikrát otěhotněla a porodila. S každým mým dítětem jsem si stále více uvědomovala, jak automaticky předávám mé vlastní kompetence do rukou někoho jiného, jak je pro mne těžké důvěřovat sobě a prosazovat samu sebe a názory okolí brát pouze jako poradní hlasy. Rozhodla jsem se ovšem nepředávat tuto svoji závislost mým dětem a vzít si zpět mé vlastní kompetence. Objevování zákonitostí vztahu mezi matkou a jejím dítětem, porodem a jeho podporu se stalo jedním z mých životních naplnění.Toto mé rozhodnutí mělo také positivní vliv na život mé matky.

Asi dva roky před svojí smrtí mi moje matka poprvé dokázala bez návalu pláče vyprávět o okolnostech narození její první dcery. Vše si i po více než čtyřiceti letech dobře pamatovala. V noci ji odtekla plodová voda, v té době již byla v nemocnici. Poté byla převezena na porodní sál, kde se ošetřující lékařka vyjádřila: "Do vizity to dáme." Moje matka vleže s nohama přivázanýma ve třmenech se stala obětí násilí, při kterém ji byly aplikovány injekce do stehen, použit vakuumextraktor, kdy si vybavuje, že se ošetřující lékařka spletla v nastavení parametrů přístroje, provedena rozsáhlá episiotomie a za využití kleští a Kristellerovy exprese byla její starší dcera vyrvána z jejího těla. Ošetřující lékařce se to skutečně do vizity povedlo. Poté byla od své dcery násilně separována, jak bylo tehdejší rutinní praxí a byla ji nošena pouze jednou za tři hodiny na kojení. Třetí den, když si užívala těchto krásných vzácných chvilek viděla svoji dceru naposledy živou. Omdlela v její náruči a po pár dalších dnech zemřela. Třicet let po narození a úmrtí starší dcery moje matka prodávala v bufetu. Když měla obsloužit jednu zákaznici, udělalo se ji nevolno. Obsloužila ji jako automat a vzala si týden dovolenou. Touto zákaznicí byla ošetřující lékařka, která byla přítomna u porodu její starší dcery. V té době moje matka nechápala, co se to s ní děje. Rozsáhlá fyzická poranění (následky episiotomie, pohmožděná žebra, modřiny) se mé matce časem zhojily, ovšem psychická zranění se stala její noční můrou, pro jejichž úplné zhojení nenašla dostatečnou podporu a která měla také negativní vliv na život celé rodiny.

Pár měsíců před svojí smrtí mi moje matka řekla: "Kdyby po mně nyní chtěla, abych ji obsloužila, řekla bych ji, že ji neobsloužím, protože mi zabila dítě." Cítila jsem v jejím hlase klid, obdivovala jsem ji za to, že mi dokázala po tolika letech vlastního utrpení předat naději, že vždy má význam život prožívat a vlastní zranění si uzdravovat.

Díky tomu, co jsem mohla ve svém životě prožít, jsem objevila důležitou zákonitost zachování a růstu života, zákonitost, která je založena na spolupráci. V případě porodu zejména na spolupráci mezi rodící ženou a jejím rodícím se dítětem, případně za podpory poskytovatelů zdravotních služeb. Spolupráci, kde nemá místo násilí, jehož zdrojem je strach jako důsledek nezhojených zranění a s ním související potřeba kontroly neboli touha po moci.

S úctou a přáním spousty positivní energie do dalších dnů.

Ivana Antalová

ivanaantalova.cz

matka tří dětí

zakladatelka projektu BabyKlokánci, o.s. Zrnka

spoluautorka knihy "Bonding - porodní radost"

Autor: Ivana Antalová | pondělí 15.9.2014 8:33 | karma článku: 18.44 | přečteno: 1598x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

I duše mohou plakat

Někdy potkáte někoho, bez koho už nedokážete žít..., a tak, když vás osud rozdělí a pak následně zase spojí, neváháte ani chviličku... Pro Marušku...

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 62 |

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 13.65 | Přečteno: 247 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 13.69 | Přečteno: 1497 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.66 | Přečteno: 474 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.93 | Přečteno: 297 |
Počet článků 19 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2733

https://ivanaantalova.wixsite.com/pivilka-ivka

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...